Gå til innholdet

Norsk lokalmat hedres i Berlin

- Dette var gjevt, vi er jo så stolte av maten fra bygda vår! For oss er det viktig å ta vare på produkter som har vært med oss i generasjoner oppi Heidal, som brunost, rømmegrøt og prim, sa en rørt Hege Krukhaug fra Heidal Ysteri. Hun og og to andre norske lokalmatprodusenter ble gjort stas på i Berlin under åpningen av en av Europas største mat- og reiselivsmesser, Grüne Woche.

- Spesialitet er merkeordningen som viser vei til mangfoldet av norsk lokal mat og drikke. Det mangfoldet blir stadig større. I år skal vi for første gang arrangere Oste-VM i Norge, da er det jo særdeles passende å starte året med og dele ut Spesialitet-merket til tre av våre fremste osteprodusenter, sa landbruks- og matminister Jon Georg Dale da han delte ut Spesialitet til Heidal Ysteri, Gangstad Gårdsysteri og Myrdal gård, under åpningen av Norges stand på IGW 2018.

Lokalmat er en viktig del av Norges satsing på reiseliv, og under åpningen av den norske standen på Inetrnationale Grüne Woche i Berlin, ble tre lokalmatprodusenter tatt opp i Spesialitetsmerkeordningen. 

  • Heidalsost, Heidalsprim og Rømmegraut fra Heidal Ysteri
  • Is med Skjenning i samarbeid med Røra bakeri og Granstubben ost fra Gangstad Gårdsysteri 
  • Myrdal kvit geitost fra Myrdal Gård

Statsråd Dale trakk frem at Spesialitet er en merkeordning for mangfoldet av norsk lokal mat og drikke og at de som søker er må gjennom en streng vurdering av en uavhengig fagjury før de kan sette merket det på produktet.

Prim, brunost og rømmegrøt fra Heidal ysteri

De tre produsentene var alle til stedet og tok i mot diplom og bevis på at de nå kan ta i bruke Spesialitet. De kommenterte tildelingene som følger:

Heidal Ysteri : Hjelper oss å øke produksjonen og salget

- Vi ønsker å få bevisstgjort folk på hva som er de bra lokale produktene, de som har noe speisielt og henger sammen med kultur og tradisjon. For oss er det viktig å ta vare på produkter som har vært med oss i generasjoner, som brunost, rømmegrøt og prim. Vi viste det var vanskelig å slippe gjennom fagjuryen, men satset nå på å søke på alle tre produktene likevel. Og vi er kjempestolte over å ha lykkes med ekte Heidalsmat, sier Hege Krukhaug fra Heidal Ysteri.

- I to år har vi ønsket å øke produksjonen og komme mer ut i dagligvare. Spesialitets-merket skal hjelpe oss med det. Vi vil jo gjerne vise norske forbrukere de produktene vi er så stolte av, og bidra til både arbeidplasser og næringsutvikling i bygda og kommunen vår, avslutter Krukhaug

Granstubben ost fra Gangstad gårdsysteri

Gangstad Gårdsysteri: Viser fram unik smak og historie

- Vi har Spesialitetmerket på alle våre øvrige oster, og føler det er naturlig å søke også på dette nye produktet. Merket er en fin måte å vise forbruker at det er et produkt med en unik smak og historie, sier Astrid Åsen fra Gangstad Gårdsysteri.

- Vi setter merket på våre produkter, og har ei dame som er ute på demo i butikker. Hun forteller samtidig kundene hva merket står for og gir kundene en smak.

Kvit geitost fra Myrdal Gård

Myrdal gård: Gir oss mulighet i flere butikker og i flere landsdeler 

- Det viktige med med å få Spesialitet-merket til Myrdal Kvit geitost er at Spesialitet er at merket handler om kvalitet og unik smak. Før fokuserte vi mye på  LOKAL mat i markedsføring, nå tror vi det er viktigere å fokusere på kvalitet og unik smak fordi lokalmat trenger ikke nødvendigvis være synonymt med kvalitet eller unik. Også håper vi  på å selge vår produkt i hele landet som betyr at lokal-status er ikke viktigest lenger, mens kvalitet og unik smak er det, sier Nynke van Schaik fra Myrdal Gård. 

- Vi skal derfor bruke spesialitet merke og merkeordningen i vår markedsføring som et bekreftelse av kvalitet og unik smak. Vi tror det kan hjelpe oss å komme inn i flere butikker og landsdeler hvis vi er med i ‘spesialitetsfamilie’, avslutter hun.

Utvalgt av jury

Merkeordningen “Spesialitet” er en offisiell merkeordning som viser deg veg til god lokal mat og lokalt drikke. Merkeordningen skal fremme mangfoldet av lokalmat- og drikke i Norge.

Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury, som gjør en grundig vurdering kvalitet og smak før de tildeler Spesialitet. Produkter som kommer gjennom nåløyet skal være produsert i Norge, laget av lokale og norske råvarer, gjerne også basert på lokale oppskrifter. De skal også være blant de aller beste i sin kategori. Juryen ledes av Lars Sponheim.