Gå til innholdet
okologisk-Bonnepostei-oppskrift-birgitte-magnussen
Foto: Birgitte Magnussen

Hjemmelaget økologisk bønnepostei

Skrevet av Birgitte Magnussen den 14.10.2015

Sunt og godt pålegg du rekker å lage mens de andre dekker bordet.

Bønnepostei er en stor påleggsfavoritt hjemme hos meg. Det er både godt og mettende, vegansk og glutenfritt, og rikt på jern og proteiner. Dessuten skal du lete lenge etter et pålegg som går kjappere å lage selv. 

•    Hemmeligheten bak en god bønnepostei ligger i krydderet. Nærmere bestemt: allehånde. Jeg bruker en fantastisk økologisk allehånde fra Simply Organic som du finner her. Urtekram har også en god økologisk allehånde.

•    Du kan bruke både sorte og brune bønner i posteien. Grønne eller brune linser funker også bra. Kok selv eller kjøp økologiske på boks. 

•    Alt du trenger er bønner, hvitløk, løk og godt krydder - mye av det har du sikkert på kjøkkenet allerede. Putter du i tillegg litt soltørkede tomater, oliven eller urter oppi, så kommer du til å besvime av hvor god denne posteien er ;)

Birgittes bønnepostei:
1 boks økologiske brune eller sorte bønner, eller ca. 250 gram hjemmekokte
Ca. 1 ss hakket gul løk (rødløk, sjalottløk, vårløk og purre funker også bra)
1 hvitløksfedd
1 ts næringsgjær (kan sløyfes)
Et lite dryss allehånde, paprikapulver og spisskummen
Eventuelt soltørkede tomater, oliven, urter eller andre smakstilsetninger du selv ønsker

-Jeg bruker løken og hvitløken rå, men du kan gjerne steke det litt i en panne til det mykner, før du har det i. Kjør bønner, løk og hvitløk i foodprosessor til posteien har en jevn konsistens. Smak til med krydderne, salt og nykvernet pepper. Oppbevar den i kjøleskapet. Den er holdbar i 4–5 dager.

Smør posteien på nyristet brødskive, legg på noen agurkskiver og ha på litt nykvernet pepper og himalayasalt, og du vil aldri savne leverpostei igjen!

PS: Vil du være litt ekstra fin på det, kan du ovnsbake posteien i tillegg. Da lager du bare posteien etter oppskriften (eller av fri fantasi om du føler deg litt gær'n), og så har du den i en liten ildfast form, drypper over litt god olje og baker den i ovnen på ca. 200 grader til den får en fin stekeskorpe. 

Birgitte Magnussen portrett foto privat

Birgitte Magnussen er livsstilsveileder og forfatter av boken Renere liv. På nettsiden Birgittemagnussen.no blogger hun om ren mat, naturlig skjønnhet og grønn livsstil.

Foto: Privat