Gå til innholdet

Norsk mat skaper arbeidsplasser

Pølsemaker Morten Johansen er bare én av nærmere femti tusen som jobber med produksjon av mat og drikke i norsk industri. Trygge arbeidsplasser over hele landet er en god grunn til å velge Nyt Norge.

- Jeg har vært pølsemaker i 33 år, og her har jeg tenkt å bli til jeg blir hevet ut, om så!

Det smiler Morten Johansen. Han er en av rundt 36 ansatte som jobber fast i den tradisjonsrike og velkjente familiebedrifta Mydland i Tromsø, som foredler kjøtt og leverer alt fra pålegg og spekemat til pinnekjøtt og pølser.

Det er travelt, naturlig nok, når vi besøker Mydland en hektisk arbeidsdag før jul. Johansen, han finner vi ved pølsebordet hvor han er travel med å knyte bedriftas stolthet, Mydlandpølsa. Den lages for hånd før den trilles inn i ovn og røykes på flis. 

- På den gode, gamle måten, ja, lover Johansen. 

Produksjonen hos Mydland er variert, og stemningene i lokalene er litt som hos et orkester: Her er mange fagutøvere som spiller opp på sine "instrumenter", altså ulike maskiner. Det hakkes og pakkes, skjæres og kuttes, rulles, spekes og tørkes, ja, det yrer av liv - eller skal vi si - av arbeidsliv.  

Dreven: Markus Dupont kan kjøttskjærerkunsten

Visste du at mat- og drikkeproduksjon i Norge er landets største fastlandsindustri målt i omsetning, sysselsetting og verdiskaping?

Én av fem arbeidsplasser i industrien i Norge er knyttet til produksjon av mat og drikke.

Arbeidsplassene fordeler seg over hele landet i bedrifter som spenner fra store konsern, samvirker og hjørnesteinsbedrifter til små bedrifter med en eller to ansatte. 

48.995 jobbet i matindustrien i Norge i 2015

Stolte bedriftsledere: Erik og Kurt Mydland ytterst til høyre

- Støtt opp om norske arbeidsplasser

Tallene kommer fra konjunkturrapporten "Mat og Industri", som utarbeides årlig av Norsk Institutt for Bioøkonomi (NIBIO) og som gir oversikt over sentrale utviklingstrekk og tendenser i matindustrien.

Rapporten fra 2016 viser gode tall for de ansatte i matindustrien: Antall sysselsatte opprettholdes og holder seg relativt stabilt. Omsetningen økte også fra 2015 til 2016, riktignok med variasjoner mellom ulike bransjer.

For de ansatte i industrien er dette gode tall, naturlig nok. Hos Mydland håper de ansatte at vi forbrukere lar norske arbeidsplasser få plass på vektskåla når vi handler i matbutikken. 

- Ja, vi blir selvsagt veldig glade når forbrukere velger å være med på å støtte opp om norske arbeidsplasser, sier Magnus Espejord, hovedtillitsvalgt hos Mydland i fagforeningen Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeidforbund (NNN).  

- Velger du mat og drikke med Nyt Norge-merket, så vet du at produktet ikke bare er produsert av norsk råvare, men også foredlet og pakket i Norge. Råvaren blir ikke skipet til Kina for foredling og pakking og så sendt hjem igjen. Arbeidsplassene forblir i Norge, ja, i bedrifter som vår, sier Espejord.  

Faglig stolthet: Elisabeth Fosstveit

- Satser på de ansatte

Blant de ansatte finner vi også Elisabeth Fosstveit, som har vært hos Mydland i et år. Elisabeth har en bachelor i matvitenskap og ernæring fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, og ønsket seg til ei bedrift i Tromsø, med høyt faglig nivå, for å lære. 

- Jeg er opptatt av mat, matproduksjon og kvalitet. Jeg vil at maten vi lager skal være forseggjort og ordentlig, sier hun, og forteller at hun trives godt hos Mydland. 

- Jeg fikk tidlig lov til å lære meg å gjøre ulike oppgaver og bruke ulike maskiner, og det satte jeg pris på. Det er kanskje ekstra viktig å bli vist slik tillit når man er jente i kjøttbransjen, smiler hun. 

Kurt Mydland, daglig leder og femtegenerasjons pølsemaker, bekrefter at bedrifta har stort fokus på opplæring av ansatte.​ Trivsel er også viktig. Annethvert år tar Mydland hele bedrifta med på tur. Berlin, København og Stockholm er byer de har besøkt. 

- Trivelig? Åja. Klart det er stemning, sier Mydland.