Gå til innholdet

Norsk babymat? Lag den selv!

Skrevet av Lene Havåg, Prosjekt Norges matfat den 9.11.2017

Det er ikke lett å finne norsk babymat i butikkene. Heldigvis er det ikke vanskelig å lage god babymat selv!

Vi har lett og lett, men nei. Vi har ikke funnet babymat laget i Norge av norske ingredienser. Det meste er produsert i land som Tyskland, Danmark eller Spania. Siden målet vårt har vært å spise bare norsk mat i ett år, har vi derfor måttet lage maten til minstemann, Levi, selv. 

Jeg gikk på oppgaven med friskt mot. Levi viste fort interesse for mat og har spist det aller meste han har fått servert. Det har gjort oppgaven vår litt lettere. Nå som han er blitt ett år og det er på tide med en oppsummering, synes vi alt i alt at det har vært en god opplevelse.

Det vi har savnet aller mest er frukt og grønnsaker, som banan og avokado, som i tillegg til å være næringsrike kan spises rett fra skallet. På ferie og travle dager har jeg savnet lettvinte løsninger som smoothieposer og middagsglass.

Planlegge og lage store porsjoner

For å få til å kun bruke hjemmelaget mat i en hektisk hverdag med 2 små barn er det viktig å planlegge. Jeg har hatt produksjonsdager hvor jeg lager 3-4 ulike grønnsaksmoser eller middager og fryst ned. Grønnsaksmos er fint å ta med i veska rett fra fryseren. Da er den tint til lunsj.

Oppskrift: Gulrot- og eplemost, kjempefin å fryse!

Tips: Frys ned frukt og grønnsaker!

Jeg begynte i fjor sommer å fylle fryseren med grønnsaker, frukt og bær, både som ferdig mos og renset i biter klar til å kokes. Frukt- og grønnsaksmos er en fin introduksjon til fast føde. Etter hvert er fruktmos fint å bruke i grøt, yoghurt eller som et mellommåltid. Bland gjerne grønnsaker og frukt eller bær. Prøv deg frem med ulike smakskombinasjoner.

Prøv deg fram med grøt!

Grøt kan være en viktig jernkilde og bør derfor lages av jernrike kornslag som havre, spelt, bygg og sammalt hvete. Hirse er også jernrikt, men det dyrkes ikke i Norge. Havregrøt har blitt en favoritt her i huset, men vi har også prøvd oss litt frem med forskjellige grøtblandinger. Bløtlegg gjerne melet over natten eller i minst en time før du koker grøt av det. Da tas jernet i grøten lettere opp. 

Det går fint an å oppbevare tykk grøt, som er kokt på vann, i kjøleskap et par dager, og så varme opp små porsjoner etter hvert. Med bær- eller fruktmos som inneholder vitamin C i grøten, tas jernet i grøten bedre opp i barnets tarm. Litt fett bør også tilsettes, i vårt tilfelle smør, da det kun er norsk kaldpresset rapsolje og det er ikke anbefalt å gi til spedbarn.

Oppskrift: Havregrøt med spelt og blåbær for de små!

Middagstips

Det som er viktig å tenke på med middagsmat er saltinnholdet, barn under 2 år har begrenset evne til å skille ut overskudd av natrium, og saltinntaket bør derfor begrenses.
Levi spiser for det meste det vi spiser til middag, da tar vi av litt middag til han før før den saltes, eller så salter vi ved bordet. I begynnelsen fikk han finmoste grønnsaker eller potet med litt av kokevannet og smør. Deretter har vi utvidet med kjøtt, fisk, bønner, sauser, råkost, pasta, gryn osv.


Middagsmaten bør være finmost i starten, men etter hvert som barnet lærer å tygge, kan konsistensen bli grovere og bitene bli større. Skal vi ha noe til middag som ikke egner seg som babymat, tar jeg ut et beger med middag fra fryseren.

Oppskrift: Kjøttgryte med byggryn og tomat!

Trenger du utstyr?

Man trenger ikke noe spesielt utstyr for å lage babymat, men stavmikser og potetstamper er greit å ha. Jeg har  også satt stor pris på en liten sausekjele som jeg har liggende, da den rommer akkurat én middagsporsjon, enten det er grøt eller fruktmos. Det gjør at jeg kan mose mat rett i kjelen uten at det spruter over hele kjøkkenet.

I tillegg må du ha noe å fryse maten i; små beger, glass eller poser.

Får babyen det den trenger?

Det har jeg spurt meg selv om mange ganger. Spesielt når det gjelder jern. Grøtpulver til spedbarn er, på grunn av faren for jernmangel, tilsatt jern. Får han i seg det han trenger uten ferdiggrøt, fersk frukt og grønnsaker hele året eller tørket frukt? Ja, det mener jeg at han gjør, men det krever at det er fokus på det.

Når et barn begynner med barnemat, er det mye å huske på i forhold til næringsstoffer. Jern er noe av det viktigste, fordi jernmangel er den vanligste mangelsykdommen blant barn. Mesteparten av jernet i det norske kostholdet kommer fra korn og brød, fordi vi spiser mye av det. Den nest største kilden er kjøtt. En god huskeregel er at fargen på kjøttet indikerer jerninnhold. Jo rødere kjøttet er, jo høyere er jerninnholdet.

Av kjøttslagene er det særlig storfe og lam, i tillegg til vilt, som har et høyt jerninnhold. Egg, leverpostei og innmat inneholder også mye jern. Videre finnes det også jern i matvarer som mørkegrønne grønnsaker, erter, bønner, linser og tørket frukt som rosiner og aprikoser.

Fordeler ved å lage barnemat selv

  • Du kan unngå salt, sukker eller raffinert palmeolje.
  • Hjemmelaget mat er ofte rimeligere enn ferdigkjøpt, og ved å lage en stor gryte og fryse ned i porsjonsbeger er det også enkelt i hverdagen.
  • Du kan ofte bruke ingrediensene resten av familien skal ha, og barnet vennes raskere til familiens mat.

Hvis du ønsker å lage barnematen selv vil jeg anbefale deg og gå inn å lese om barnemat på helsenorge.no. Der finnes det også en rekke bøker om temaet du kan kjøpe eller låne på biblioteket.

Lykke til! 

Lene Havåg, Prosjekt Norges matfat

Mer om Prosjekt Norges matfat: Lene Havåg er kokk og initiativtaker til Prosjekt Norges Matfat. Prosjektet går ut på at familien til Lene i ett år skal leve på norsk mat. Tirsdag 1. november 2016 startet deres reise inn i de norske smakene. Målet? "Å finne ut hvordan vi kan utvikle et mer bærekraftig kosthold". Som Lene sier: "Vi må nok spise mindre kjøtt, kaste mindre mat og sannsynligvis må maten vår reise kortere".  

Hvordan har det gått? Se mer på norgesmatfat.no!