Gå til innholdet
NytNorge-Coop-Kampanje
Adm.dir i Matmerk, Nina Sundqvist sammen med konsernsjef i Coop Norge, Geir Inge Stokke. Foto: Matmerk

Coop gjør det enklere for deg å velge norsk

Tidenes tørreste sommer har skapt store utfordringer for norske bønder. Grønnsaksavlingene preges av avvikende størrelser, skjønnhetsfeil og tidlig modning. Nå tar Coop tak og innfører tidenes største Nyt Norge-kampanje i butikker over hele landet.

DSC_2395
Det bugner av norske, godt merkede grønnsaker i Coop-butikker i disse dager. Foto: Matmerk

Kampanjen skal gjøre norsk mat mer synlig i butikk, og hjelpe forbrukeren til å hjelpe bonden. 

– Nå er det «payback time» for den fantastiske sommeren vi har hatt. Nå må kjeder, butikker og kunder stille opp for bøndene slik at de får solgt varene sin. Alle må være med på å dra lasset, sier administrerende direktør i Matmerk, Nina Sundqvist. 

 

Vil dra lasset sammen med bonden

Konsernsjef i Coop Norge, Geir Inge Stokke sier seg enig. 

– Det er klart vi ville være med på dette. Vi er fra før den kjedegrupperingen som har høyest norskandel i frukt- og grøntavdelingen, og vi vil selvfølgelig støtte de norske bøndene. 

DSC_2432
Hos Coop er det enkelt å finne norske grønnsaker. Foto: Matmerk

 

Økt synlighet

Kampanjen innebærer, i tillegg til økt synliggjøring av norsk mat, at Coop senker kravene for utseende og størrelse på grønnsaker, og ønsker krokete gulrøtter og solbrent løk velkommen inn i butikkhyllene.

I Coop Obs-butikken på Grorud er allerede alt av Nyt Norge-materiell rigget og klart, og i løpet av den kommende tiden vil Coop-butikker over hele landet se likedan ut. Dette skal gjøre det enklere for forbruker å finne norsk mat i butikkhyllene.