Gå til innholdet
kua mi
kua mi

- Forbrukerne vil ha norsk matproduksjon!

Skrevet av Camilla Berg Hansen den 10.1.2018

– Forbrukerne velger norsk fordi de vil ha et levende landbruk, norske arbeidsplasser og lys i husene, sier Matmerks direktør Nina Sundqvist.​ Nye tall viser at rekordmange forbrukere ser etter Nyt Norge-merket i butikken.

Nina Sundqvist

– Se på disse tallene! Dette er knalltall for oss og alle som har hode, hjerte og hender i norsk matproduksjon, sier en strålende fornøyd Matmerk-direktør Nina Sundqvist.

Tallene hun snakker om, holder hun i hendene i form av en forbrukerundersøkelse som ble ferdigstilt før jul i år.

Funnene er klare: Nærmere halvparten av norske forbrukere sier de alltid velger Nyt Norge-merket hvis de kan velge.

  • 88 % av forbrukerne sier at de kjenner det offisielle merket for norsk mat.
  • 83% sier merket gjør det enkelt å velge norsk mat og drikke.
  • 60 % sier at Nyt Norge-merket gjør at de får lyst å kjøpe norsk mat.
  • 45 % sier de alltid velger Nyt Norge-merket mat hvis de kan velge i butikken.
  • 30 % sier de ser aktivt etter merket i butikk.

- Vi ser at Nyt Norge er kjent hos forbrukeren, og vi ser at i tillegg gjør den lille logoen noe med dem også. Den skaper lyst, og får folk til å velge norsk mat i butikk. Ingenting gleder en Nyt-Norge sjef mer, sier Sundqvist.

(Undersøkelsen er en såkalt brandtracker, utført årlig av Mediacom på oppdrag for Matmerk. Et representativt utvalg er spurt, da blant de som oppgir å være ansvarlige for innkjøp til husholdning).

-Vil ha norske arbeidsplasser og mattrygghet

Sundqvist er opptatt av å kartlegge hvorfor forbrukere velger norsk. I undersøkelsen blir forbrukerne spurt om hva som er grunnen til at de plukker med seg norsk i butikken.

- Og svarene er spennende og sender viktige signaler om norske forbrukere. De svarer ikke først og fremst at de velger norsk fordi de tror det smaker bedre. De er mer samfunnsopptatt enn som så, sier hun. 

- Forbrukerne er først og fremst opptatt av å ta vare på norske arbeidsplasser både i landbruket og i industrien. Videre er de opptatt av at de opplever norsk mat som trygg. 90 % av forbrukerne sier at det viktigste argumentet for å velge norsk mat er å ta vare på norske arbeidsplasser. 89% sier det er fordi de ønsker å støtte den norske bonden. Bare 66 % mener smak er den viktigste grunnen, sier Sundqvist.

Folket vil ha fakta

I høst ble historiens største Nyt Norge-kampanje rullet i gang på tv, kino og ikke minst i ulike digitale kanaler, og målet er å gi forbrukeren informasjon om  ekte norsk matproduksjon.

- Vi har særlig prøvd å dunke inn faktabudskap om maten: Velger du Nyt Norge, er du med på å sikre norske arbeidsplasser. Norsk mat betyr friske planter, og god dyrehelse med lite bruk av antibiotika, forteller direktøren.

- Vi har turt å bryte med oppfatningen du finner hos mange som markedsfører mat. De vil nok si at skal du snakke om mat, så bør du snakke om pen, ren, lekker mat, og du bør dandere den med sensuelle bilder og flotte oppskrifter. Men vi? Vi tror forbrukeren er litt lei glansbilder. De vil ha fakta. De vil vite mer, ja, de vil ha historia om biffen fra dens første skritt til den ligger på tallerken, sier Sundqvist.

- Forbrukerne ønsker å velge norsk, og de vil vite hvorfor de bør velge norsk. Og fakta skal folk få! Kampanjen vår er ikke over, sier direktøren. 

- Gjennom Nyt Norge skal vi fortsette å snakke høyt, i alle kanaler, om konkurransefortrinnene til norsk mat. Det er oppgaver jeg og mine medarbeidere er stolte av å løse for norsk landbruk, norske myndigheter og norsk matindustri, lover Sundqvist.

Fakta om forbrukerundersøkelsen: 

Undersøkelsen er en såkalt brandtracker, utføret årlig av Mediacom på oppdrag for Matmerk. Et representativt utvalg er spurt, da blant de som oppgir å være ansvarlige for innkjøp til husholdning.

Tallene går tilbake til 2011, og årets tall er de høyeste som er målt. 

Fakta om Nyt Norge

Nyt Norge finnes nå på 3500 produkter fra 80 leverandører. Største kategori er kjøtt med 2200 produkter, frukt/grønt med 835 og meieri med 220.

Kravene for å kunne bruke Nyt Norge er: 

Råvaren er norsk 
Bonden og råvarekjøper kan dokumentere at norske internkontrollregler er fulgt
Maten er foredlet, pakket og distribuert i Norge.