Gå til innholdet
Spesialitet-samlebilde-alleprodukter-forside-nettsider-MM-04944

Nordlendinger handler mest lokalmat i butikken

Skrevet av Mads Opsahl den 4.7.2018

Nordlendinger bruker butikken når de skal finne lokalmat, hele 75 % sier at de handler lokalmaten i butikken.

– Derfor er det så viktig at butikkene har den lokale maten og den lokale drikken, sier administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist.

Også i resten av landet er butikken førstevalg når forbrukerne skal ha lokalproduserte matspesialiteter. Spisefaktaundersøkelsen viser at 70 % handlet lokalmaten i dagligvarebutikken. 27 % fant sine lokale spesialiteter på Bondens Marked og 16 % sier de kjøpte norske, lokalproduserte matspesialiteter på en matfestival.

Regionale forskjeller

Nordlendingen er de som oftest handler lokalmat i dagligvarebutikken. I de tre nordligste fylkene er det hele 75% som sier butikken er der de handler lokalmaten. I Oslo er det færre som handler lokalmaten i butikk, (67 %) og fler som går på mathall/spesialbutikker (42%) eller Bondens marked (29 %).

  • Vi har lenge sett at den lokale butikken er den viktigste salgskanalen for lokalmat, også i byene. I fjor ble det solgt lokalmat for 4,9 milliarder i butikk. Og selv om andre salgskanaler er viktige, så er det i butikken vi må sette inn støtet om vi skal nå regjeringens mål om en omsetning på 10 milliarder i 2025, sier Nina Sundqvist

Lofoten viser vei

I fjor startet LofotenMat opp et prosjekt for å synligjøre lokalmaten bedre i dagligvare butikker i Lofoten. Og det har gitt resultater.

  • Med mange turister både vinter og vår, ser vi stor etterspørsel etter lokalmat. I tillegg har lokalprodusert mat blitt mer og mer hverdagsmat i Lofoten. Jeg forventer derfor en ganske stor økning inneværende år, forteller Anne Karine Statle fra LofotenMat.

I dag er det 22 produsenter fra Lofoten som er representert på Coop Extra Leknes og her er omsetningen av lokalmat fordoblet fra 2016 til 2017 fra ca. 1,5 mill til 3 mill. Det inkluderer både meieri, kjøtt, drikke, bær/syltetøy, fisk/sjømat, grønnsaker og bakervarer.

Vær en plagsom kunde

Lokalmat.no er den største og mest komplette oversikten over lokalmat i Norge. Nye produsenter kommer til fra hele landet og gjør portalen aktuell for stadig flere kjøpmenn, matinteresserte og innkjøpere.

  • Forbrukerne må være plagsomme og spørre i butikken etter lokalmat. Nå har butikkene ingen unnskyldning for ikke å tilby et større utvalg av lokal mat og drikke fordi alle butikkene i Norge har tilgang til oversikten Lokalmat.no som gir full oversikt på lokalmatprodusenter.  Det er snakk om at butikkene må møte kundenes behov og få mer lokalmat i butikken, avslutter Nina Sundqvist.

 

Hvor_kjøper_du_lokalmaten_i_sommer

 
Kilde: Tallene er hentet med tillatelse fra IPSOS Spisefaktaundersøkelse. Norske spisefakta 2018 er en spesialundersøkelse basert på databasen til norsk monitor 2018. Landsrepresentativt utvalg av den norske befolkning, 15 år eller eldre.  Antall nettointervju siste intervjurunde 3778. Siste intervjurunde, oktober 2017 – januar 2018.