Gå til innholdet
Vinner norsk paa menyen gloppen hotell matmerk

Gloppen Hotell vant konkurransen Norsk på menyen!

Skrevet av Matmerk den 30.10.2014

Tydelig, lokal, og faglig sterke på mat gjennom sin menypresentasjon, og med masse identitet.

- Sånn skal det være, stadig flere norske restauranter har våknet opp og setter lokalmaten på spisekartet, sier Nina Sundqvist direktør i Matmerk.

Norsk på Menyen er en konkurranse der vinnermenyen skal løfte frem norske råvarer og tradisjoner både gjennom maten som serveres og gjennom språket som benyttes i beskrivelsen av rettene.

Årets vinner, av heder og ære og 25.000 kroner i kunnskapsstipend, er Gloppen Hotell. I sin vinneromtale sier juryen blant annet;
-Dette er en meny der det lokale er meget lokalt. Gloppen har stort utvalg og fremstår som faglig sterke på mat gjennom sin menypresentasjon. Menyen har god og forklarende tekst og forståelig språkbruk. Vi gir et ekstra pluss for å ha presentert produsentene tydelig og  ha brukt nynorsk på hele spisekartet.
La om menyen, økte omsetningen
Da Gloppen Hotell la om menyen til lokalmat økte de omsetningen med en million. Hotellet har satset bevist på norsk mat fra lokale produsenter.
 
-Å vinne denne prisen er veldig stort for oss! Dette er noko av det vi jobbar mest og hardast med i vår kvardag, nemlig og få fram det Norske og det ekte. For meg er det like viktig og få med navnet på bonden/produsenten og kvar maten kjem frå. Vi hadde ALDRI vert der vi er i dag hadde det ikkje vert for unike småskala produsentar og bønder. Vi er stolt av og servere maten, vi er stolt av og fortelle historia om råvarene til gjestane våre, sier Bodil Fjellestad Eikrem kjøkkensjef på Gloppen Hotell,

Sterkt finaleheat.
Seks finalister konkurrerte knallhardt om førsteplassen:

•    Gloppen Hotell (Sogn- og Fjordane)
•    Hurtigruten (Troms),
•    Kongsvold Fjeldstue (Sør-Trøndelag)
•    Storfjord Hotell (Møre og Romsdal),
•    UREIST, Stavanger Lufthavn (Rogaland),
•    Ylajali (Oslo).
Antallet innsendte menyer til konkurransen doblet seg fra forrige runde
-    At så mange ønsket å delta, viser at norske spisesteder nå setter norsk språk, norske råvarer og gode historier på menyen. Til neste år satser vi på å doble antallet menyer som sendes inn til  konkurransen, sier Nina Sundqvist i Matmerk.

FAKTA OM NORSK PÅ MENYEN
Juryen har bestått av:
Per-Arne Tuftin, Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge
Helene Uri, Forfatter, språkforsker og professor
Egil Smith-Meyer, Osteprodusent, Tingvollost
Petter Wahl Sekne, kokk og eier av Fra bonden til kokken
Nina Sundqvist, Adm dir i Matmerk

Om prisen og kriteriene:
Matmerk viderefører Stiftelsen Norsk Matkulturs menypris.  Intensjonen med prisen er å fremme norske råvarer og matkultur gjennom å sette fokus på spisestedenes menyarbeid.
Kriteriene er som følger:
•    Maten: Menyen skal tydelig fremme norske råvarer, lokalt, regionalt og nasjonalt.  
•    Språket: Presentasjonen skal være preget av god og riktig språkbruk med norske begreper og beskrivelser. Tydelig identitet og valg av navn på rettene og fortellinger om hvor råvarene eller retter kommer fra vil bli vektlagt.