Gå til innholdet
Nina Sundqvist, administrerende direktør i Matmerk, gleder seg over gode Nyt Norge-tall. Foto: Matmerk
Nina Sundqvist, administrerende direktør i Matmerk, gleder seg over gode Nyt Norge-tall. Foto: Matmerk

Forbrukeren vil ha norsk matproduksjon

Nærmere halvparten av norske forbrukere sier de alltid velger Nyt Norge-merket hvis de kan velge. – Hovedgrunnen er ikke at de mener norsk smaker bedre. Forbrukerne ønsker å støtte norsk matproduksjon, og er opptatt av mattrygghet, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Matmerk

- Dette er knalltall for oss og alle som har hode, hjerte og hender i norsk matproduksjon, sier en strålende fornøyd Nina Sundqvist, og tallene hun snakker om, holder hun i hendene i form av en forbrukerundersøkelse.

Mediacom gjennomfører hvert år i samme uke en undersøkelse, en såkalt BrandTracker, i et representativt utvalg forbrukere, på oppdrag for Matmerk. Tallene går tilbake til 2011, og årets tall er de høyeste som er målt:

  • 88 % av forbrukerne sier at de kjenner det offisielle merket for norsk mat.
  • 83% sier merket gjør det enkelt å velge norsk mat og drikke.
  • 60 % sier at Nyt Norge-merket gjør at de får lyst å kjøpe norsk mat.
  • 45 % sier de alltid velger Nyt Norge-merket mat hvis de kan velge i butikken.
  • 30 % sier de ser aktivt etter merket i butikk.

- Vi ser at Nyt Norge er kjent hos forbrukeren, og vi ser at i tillegg gjør den lille logoen noe med dem også. Den skaper lyst, og får folk til å velge norsk mat i butikk. Ingenting gleder en Nyt-Norge sjef mer, sier Sundqvist.

Prioriterer arbeidsplasser og mattrygghet 
I undersøkelsen er forbrukerne også spurt om hvorfor de velger norsk mat.

- Og svarene er spennenende og sender viktige signaler om norske forbrukere. De svarer ikke først og fremst at de velger norsk fordi de tror det smaker bedre. De er mer samfunnsopptatt enn som så. De er først og fremst opptatt av å ta vare på norske arbeidsplasser både i landbruket og i industrien. Videre er de opptatt av at de opplever norsk mat som trygg, forklarer Sundqvist.

- 90 % av forbrukerne sier at det viktigste argumentet for å velge norsk mat er å ta vare på norske arbeidsplasser. 89% sier det er fordi de ønsker å støtte den norske bonden. Mens bare 66 % mener smak er den viktigste grunnen, sier Sundqvist.

 

Vil vise ekte matproduksjon 
- Matmerks oppdrag er å få folk til å velge norsk mat. Nyt Norge er det offisielle merket for norsk mat og drikke, og kommunikasjonen tilknyttet Nyt Norge er svært sentral for å løse samfunnsoppdraget vårt. Vi er glade for å se at merket har gjort det enklere for forbrukere å velge norsk, sier Sundqvist.

- Samtidig er vi jo glade over å se at vi har tenkt riktig da vi i 2017 la om kommunikasjonen vår. Vi vil ikke bare vise fram hvordan du skal velge norsk mat, men også hvorfor du får så mye mer når du velger Nyt Norge. Vi snakker ikke om at norsk mat er så deilig, vi viser ikke oppskrifter og glatte glansbilder. Vi er opptatt av å få vise fram ekte matproduksjon; lav antibiotikabruk, god plantehelse, trygge arbeidsplasser, sier Sundqvist.

- Forbrukerne ønsker å velge norsk, og de vil vite hvorfor de bør velge norsk. Det er oppgaver jeg og mine medarbeidere er stolte av å løse for norsk landbruk, norske myndigheter og norsk matindustri, avslutter Sundqvist.

Feilmerking et problem
Om det skulle være noe Sundqvist ikke er så fornøyd med på tampen av et godt år, er det de to episodene med feilmerking som har vært registrert i år.

- Ja, hittil i 2017 har vi registrert to feilmerkinger innen frukt og grønt. Og det er selvsagt svært uheldig for merket vårt. Vi er avhengige av å være troverdige. Trøsten er at i 2016 registrerte vi seks feilmerkinger, så antallet går nedover.

Fakta om Nyt Norge
Nyt Norge finnes nå på 3500 produkter fra 80 leverandører. Største kategori er kjøtt med 2200 produkter, frukt/grønt med 835 og meieri med 220.

Kravene for å kunne bruke Nyt Norge er: 

  1. Råvaren er norsk
  2. Bonden og råvarekjøper kan dokumentere at norske internkontrollregler er fulgt
  3. Maten er foredlet, pakket og distribuert i Norge

Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er utført på oppdrag for Matmerk, av MediaCom Insight – Matmerk Brand Tracker, Oktober 2017. Representativt utvalg på 1000 respondenter.