Gå til innholdet
Nina-Sundqvist-nordmenn-velger-norsk
Nina Sundqvist, Matmerk, gleder seg over at stadig flere velger norsk mat. Foto: Matmerk

Flere velger norsk mat når de kan

Skrevet av Matmerk den 19.11.2018

- Stadig fler forbrukere sier at de velger norsk mat når de kan. Nyt Norge er hovedmerket de orienterer seg etter i butikken. Denne forbrukerinnsikten må norske matprodusenter bruke for alt det er verdt i konkurransen mot stadig mer importert mat og drikke. Å opprettholde salget av norsk mat krever at vi drar lasset sammen, sier Nina Sundqvist.

- Ni av ti forbrukere kjenner Nyt Norge, og enda bedre, det er den merkeordningen for mat som brukes mest aktivt i butikken. Gjett om vi er skikkelig stolte av det, sier adm.dir. i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist. 

MediaCom gjennomfører hvert år en undersøkelse i et representativt utvalg forbrukere. Matmerk er oppdragsgiver. Her måles holdninger til norsk mat generelt og kjennskap og bruk av Nyt Norge-merket spesielt. 

Hovedresultater 2018

• 89% av forbrukerne sier at de kjenner Nyt Norge som det offisielle merket for norsk mat.
• 69% sier de har meget stor eller ganske stor tillit til Nyt Norge-merket. 
• 59% sier seg helt eller delvis enige i at de alltid velger norske matvarer der det er mulig. 
• 33% sier de ser aktivt etter Nyt-Norge merket i butikk.

Nyt Norge er det merket flest ser aktivt etter 

Nyt Norge konkurrerer først og fremst med de andre merkeordningene som har ulike kategorier av landbruksbaserte matprodukter i sin portefølje; Nøkkelhullet, Fairtrade og Debios Økologi-merke. 

Logo-orientering1

Nyt Norge er den merkeordningen flest ser aktivt etter i butikk. Kilde: Mediacom Insight

- Vi beveger oss opp mot 90% kjennskap, og tar snart igjen Nøkkelhullmerket. Ikke bare det, vi tar gull i butikkorientering! Nyt Norge er merkeordningen flest forbrukerne sier de ser aktivt etter i butikken. Knallbra, sier Sundqvist.

- Nå planlegger vi 2019, og med denne forbrukerinnsikten vil vi ta mange initiativ for å dra lasset sammen med norske bønder og norske matprodusenter. Vi skal fortsette å gjøre det enkelt å velge norsk mat i butikken, og få fram kunnskap til forbrukeren om hvordan maten produseres og hvilke konkurransefortrinn norsk mat har, sier Sundqvist.

Merkekjennskap1

9 av 10 forbrukere kjenner Nyt Norge. Kilde: MediaCom Insight

Forbrukeren vil ha norsk mat

- Vi må kommunisere hva som er fortrinnene til norsk matproduksjon for å få folk til å velge norsk mat. Det er jo nettopp god dyrehelse, friske planter, høy mattrygghet og en produksjon basert på strenge norske regler. Og så må vi leve som vi lærer! Produsere maten i tråd med de forventninger forbrukerene har til både dyrevelferd, dyrehelse, plantehelse og at regelverket både følges og kontrolleres. Her har vi mye å gå på i forbukerkommunikasjonen med å få fram alt det bra som gjøres i norsk matproduksjon, og Nyt Norge skal gjøre sin del av jobben, sier Sundqvist.

I høst har det kommet tall fra Animalia, kjøttbransjens fag- og forskningsenter, som tyder på at flere forbrukere oppfatter norske og utenlandske kjøtt, fjørfe- og eggprodukter som like trygge. Et flertall mener fremdeles at norske produkter er tryggest.

- Det er godt mulig at flere forbrukere mener norsk, namibisk og argentinsk biff er like trygg å spise i Norge. Og strengt tatt mener vel Mattilsynet at all mat som spises i Norge skal være trygg, så her tar jo ikke forbrukerne helt feil. Men, vi legger merke til at stadig fler sier at de velger norsk når de kan, og stadig fler sier at Nyt Norge er det merket de orienterer seg etter i butikken. Vi ser også at for de halvparten av oss som alltid velger norsk mat, så er matrygghet en av de viktigste grunnene til at vi gjør det valget, sier Sundqvist.

Fakta om Nyt Norge

Nyt Norge er Norges offisielle opprinnelsesmerke for norsk mat. Nyt Norge finnes nå på 3870 produkter fra 80 leverandører. Største kategori er kjøtt med 2310 produkter, frukt/grønt med 1050 og meieri med 270 matprodukter.

Kravene for å kunne bruke Nyt Norge er at:

1. Råvaren er norsk,
2. Bonden og råvarekjøper kan dokumentere at norske internkontrollregler er fulgt,
3. Maten er foredlet, pakket og distribuert i Norge.

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen er utført på oppdrag for Matmerk, av MediaCom Insight – Matmerk Brand Tracker, Oktober 2018. Representativt utvalg på 1000 respondenter.