Gå til innholdet
inn-paa-tunet-lesteberg-skoletilbud-web-1
Regning er en utfordring: Mathias (10) har en egen bok der han løser oppgaver som er knyttet til dagen. I boka har de også kontrollert brannapparatene på gården. Ole er spesialpedagog. Foto: Inger Eide Nordseth

På Bondeskole en dag i uka

Skrevet av Inger Eide Nordseth den 14.8.2018

Mathias (10) går i fjerde klasse på Ski Skole, hver onsdag har han en annerledes skoledag på Lesteberg Gård i Vestby.

Gjennom Lesteberg skoletilbud  og IPT legger Bjørg Tvedt Strøm til rette for undervisning på gården. Hun bruker sin kompetanse som pedagog og underviser barn og ungdom som trenger litt avveksling fra skolen. Sammen med mannen Eivind Strøm har de bygd opp en læringsarena. Hun driver til sammen fem naturbarnehager i kommunen.

Bjørg er utdannet Lektor og har tilleggsfag fra NMBU. Fag som hjelper henne med å gjøre det best mulig i jobben. Hvordan bruke dyr i samhandling med mennesker, og gården som pedagogisk ressurs.
- Det er viktig å møte brukerne på der behovet er og . Skolen bestiller en plan fra oss etter nivået elevene er på, så legger vi til rette for dette. Hun viser fram en bok som Mathias bruker som en plan gjennom dagen. Der er det satt opp hva de skal gjøre, og hvilke teoretiske oppgaver han skal  løse.  
- Det er veldig viktig for han at han har en plan og struktur for dagen for dagen. Det liker vi vel egentlig alle, tilføyer Bjørg.

Matte og naturfag i praktisk sammenheng
En dag i uka er Mathias og læreren hans Ole på plass på gården. Det er første gang de har hatt ressurser til at en lærer følger med eleven på denne måten, kan Bjørg fortelle.
Denne dagen før jul skal de hente et juletre, og lage en juletrefot. Inne i verkstedet er Eivind Strøm i gang med å kutte opp materiale i jern, og da må det selvsagt måles hvor lang de enkelte delene skal være. Senere skal delene sveises til en juletrefot. Mathias og læreren Ole er på plass for å måle. 

Oppmåling til juletrefot: Praktisk matte er viktig. Her måler de opp det som skal bli en juletrefot. Ole, Mathias og Eivind Strøm

- Det er fint at Mathias har dette tilbudet, og der er jo en fordel å ha ”en dag uten skole”, selv om vi bygger teori inn i praksisen er det ikke det samme som å sitte i klasserommet hele dagen, sier Ole. 
 
Tidsrekord i konsentrasjon
Temaene de berører i løpet av året, er mange og allsidige. De bruker årstidene som læringsarena og knytter både dyr og redskap på gården opp til undervisningen.
- Det er ikke alle som vet hvordan et batteri virker, det er ikke pensum for en fjerdeklassing, sier Bjørg. Nå vet Mathias alt om hvordan elektronene virker.
Han er veldig interessert i  både traktorer og gårdens ATV og benytter en hver anledning til å stille Eivind spørsmål gjennom dagen.
En slik form for læring øker også konsentrasjonsevnen på gutten.
- Her en dag satte vi ny tidsrekord i konsentrasjon, det var gøy, sier Bjørg.
Mathias er også blitt flink til å røkte dyrene på gården. Han tar ut dyra, steller og fôrer dem med stor selvfølgelighet. Favorittdyrene er geit og kaniner.

Opplever mestring
-Det er også viktig at Ski Skole har engasjert seg og har et eierskap til opplegget, forteller Bjørg.

Læreren hans forteller at Mathias har et omfattende behov for tilrettelegging i skolen.
- På bakgrunn av dette er det alternative skoletilbudet han får her midt i blinken. Mulighetene for praktiske oppgaver er svært gode.

Han forteller videre at det fint å knytte de praktiske oppgavene til korte økter med lesing, regning og skriving.
- «Hvor mange egg fant du i hønsehuset? Hvor mange flere egg er det enn forrige gang? Andre ting som å skrive korte beskjeder som har en nytteverdi: Vi har matet geitene. Sånn type jobbing.  Mathias opplever mestring og får jobbe under tilpassede forhold på Lesteberg.