Gå til innholdet
ipt-fjeld-halvor-lena1 (1)
Halvor Fjeld og Lena Lena Söderlund i Sarpsborg. De bruker gården som en pedagogisk ressurs.

Inn på tunet- Som Inn på tunet tilbyder må vi være målbevisst og lyttende.

Skrevet av Inger Eide Nordseth den 21.3.2018

– Det er viktig å møte elevens behov. Da får du muligheten til å gi opplevelser hvor de føler de at de får til noe, sier Inn på tunet tilbyderen Lena Söderlund og Halvor Fjeld i Sarpsborg. De bruker gården som en pedagogisk ressurs.

De har hatt elever på gården siden 1996. De opplever å møte tidligere brukere i ulike yrker og flere kommer tilbake til gården på besøk.
- Da ser vi at vi gjør en god jobb. Vi er glad i mennesker og Inn på Tunet tilbudet har vært en berikelse for oss og gården. Fra å ha vært et privat gårdsbruk har vi gått til en arbeidsplass som er viktig for andre mennesker, sier Lena Söderlund.

Målbevisst og lyttende
De bruker Fjeld Gård som en pedagogisk ressurs, og har i tillegg tilrettelagt arbeid for voksne i omsorgsbolig.
- Vi kunne gjerne hatt flere unge fra omsorgsbolig her, sier Söderlund.
Gården ligger sentralt til i forhold til skolene i Sarpsborg kommune og har derfor samarbeid med flere skoler. Begge to har undervist på andre skoler og  Lena  er utdannet spesialpedagog. Det var da naturlig for dem å si ja, da de ble spurt om å bli en del av et nærmiljøprosjekt i Sarpsborg.  En arena for å gjøre andre ting enn på skolen.
- Det er ikke noe krav om å være utdannet lærer for gjøre seg kjent med det behovet skolen har, men det har vært en stor fordel for meg. Vi må være målbevisst og lyttende, vite hva den enkelte elev har for spesifikke behov, forteller Söderlund .
 
ipt-fjeldGjeddehoder på rekke og rad
Bruker naturen og gården i undervisningen. Her ser vi gjeddehoder på rekke og rad ved Isesjøen
Jobber tverrfaglig
Gården har mange aktiviteter og tilby og de legger opp dagen etter årstiden og oppgaver på gården. De jobber tverrfaglig. Elevene skal gjenkjenne ting i teori og praksis.
- Naturfag, miljøvern og dyrevelferd  er tema i bøkene. Dette kan trekkes paralleller til dyrestell og bruk av naturen her på gården. De kan for eksempel lære om hvorfor enkelte arter er fredet når vi ser den første blåveisen, og være med på å vise omsorg for husdyra ved gården.
De kan være med på lamming om våren og jobbe ull som materiale i kunst og håndtverk.
- Vi jobber med mange tema på en gang, uten skarpe skiller. Norsk og matte er noe vi bruker underveis.

Dette er og noe årsaken til at flere brukere har opparbeidet interesse for ulike tema som har ført dem inn i bestemte yrker. De treffer flere av brukerne i ulike yrker.
Gjerne som håndverkere.
- Her har de jo vært med både å snekre, smi og tekket tak. Gjennom oppgaver her er et viktig for oss at de opplever mestring og felleskap.
 
ipt-fjeld-sau
Eleven gleder seg til lamming i april

Flott og variert tilbud
Skolen setter stor pris på tilbudet på Fjeld gård som ligger like ved Isesjø. Elevene får en variert og alternativ skoledag, sier Teamleder Unni Gamnes ved Hornnes og Ullerøy skoler.

- Jeg var så heldig å få være med elevene som er der for et par uker siden, og fikk se det flotte og varierte tilbudet. Vi snakket om at mange av dagens gjenstander som vi bruker er laget i plast, omens det før i tiden ble laget i tre.
- I tillegg er det nydelig nede ved Isesjø. De elevene som vi har der nå, gleder seg stort til å dra til gården hver uke. De føler de blir sett, og de synes det er stas å passe på dyrene, gi dem mat. De teller ned til sauene skal lamme i april, og det nærmer seg for hver uke, avslutter Gamnes.