Gå til innholdet
Nina Hegdal (Matmerk) Jan Arve Mork (Bjorli Fjellmat) Jon Georg Dale (Landbruks og matminister), Per Berg (Nortura), Nina Sundqvist (Matmerk) Svein Andreassen (Grilstad), Bente Avseth-Bakke (Nortura) Foto:: Matmerk
Nina Hegdal (Matmerk) Jan Arve Mork (Bjorli Fjellmat) Jon Georg Dale (Landbruks og matminister), Per Berg (Nortura), Nina Sundqvist (Matmerk) Svein Andreassen (Grilstad), Bente Avseth-Bakke (Nortura) Foto:: Matmerk

Fenalår fra Norge tas opp i EUs mesterliga for mat

– En merkedag for norsk landbruk og jeg gratulerer ambisiøse fenalårprodusenter som nå virkelig kan vise franske forbrukere at de er i eliteklassen, sa Landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Landbruksminister Dale var til stede i Paris 14. november da produsentsammenslutningen "Fenalår fra Norge" fikk overrakt bevis for at de nå kan bruke EUs PGI-merket på sine produkter. 

- Dette er enormt viktig for den eksportsatsingen vi har i ulike EU-land og i Paris og Frankrike spesielt. Vi har ventet i to år på å kunne sette EUs logo på de franske fenalårpakkene. Vi vet fra ulike franske forbrukerundersøkelser at denne lille blå og gule logoen nesten er en forutsetning for å nå fram til den kjøpesterke forbrukeren. Skal vi konkurrere mot parmaskinke og serranoskinke i kjøttdisken hos delikatessebutikkene i Paris, er dette gull verdt, sier Per Berg, leder for produsentsammenslutningen Fenalår fra Norge.

Helt siden 2015 har” Fenalår fra Norge” jobbet med å få innpass på det franske markedet. Godt hjulpet av eksportstøtte fra Landbruks- og matdepartementet. Salget har krøpet jevnt og trutt oppover, til 300 kilo i 2016 til nærmere 900 kilo i 2017. Dette tilsvarer ca. 15.000 60-grams fenalårpakker. “Fenalår fra Norge” skiller seg ut fra andre fenalårprodukter med krav i forskrifts form til lavere saltinnhold, lengre modningstid og utvalgt norsk råvare.

- Vi har skyndte oss sakte, sier Svein Andreassen som representerer Grilstad ved varemerket Tind i produsentsammenslutningen. - Vi har inngått intensjonsavtaler, utviklet felles pakkedesign og en 60-grams pakke for det franske markedet. Og ventet på å få godkjent bruk av den franske logoen. Nå som det er på plass er det fullt trøkk fra vår side på Frankrike som marked. I dag skriver vi under to salgsavtaler med franske Meat Me og Comptoir Des Chefs, og første milepæl er førjulssalget i Paris, sier Andreassen.

Eksport av landbruksprodukter
På samme dag som overrekkelsen av merket, arrangerte Innovasjon Norge et seminar i Paris der flere norske mat- og drikkebedrifter som satser på eksport var tilstede. Landbruks – og matminister Jon Georg Dale var invitert til å holde innlegg om regjeringens eksportstrategi for landbruket. “Fenalår fra Norge” deltok også og fortalte om sine erfaringer med eksport av fenalår så langt.

- Fenalår fra Norge har jobbet tålmodig og riktig gjennom fem år fra de fikk Beskyttet betegnelse i Norge i 2012 og til de nå har fått det samme i EU. De har brukt de mulighetene de har fått til å skaffe seg kompetanse og knytte nye kontakter. Jeg håper dette kan tjene som en inspirasjon til andre norske aktører. Norsk landbruk kan tilby ren og trygg mat av høy kvalitet til kresne europeiske forbrukere, sier statsråd Dale.

Flere land på listen
- Vi var nylig i Tyskland på Anuga-messen i Køln, sier Jan Arve Mork fra Bjorli Spekemat. – Der ble ”Fenalår fra Norge” godt mottatt, og vi erfarte at potensielle kunder fra både Kina og Japan kjente godt til EUs kvalitets- og opprinnelsemerkeordning. Vi sto igjen med 33 interesserte kunder fra mange land, så dette har vi stor tro på. Det har vært mye jobb og en lang søknadsprosess, så vi er både stolte og glade i dag, avslutter Mork