Gå til innholdet

Imiterer kjøttpålegg

Det ser ut som kjøttpålegg, men er helt uten kjøtt, egg, melk og kunstige tilsetninger.

Skrevet av Georg Mathisen den 21.10.2015

  • Økologisk «Kjøttpålegg» med gressløk – men uten kjøtt, soya, fargestoffer og kunstige tilsetninger.

Maten til «imitarianerne» inntar europeiske kjøleskap. Begrepet imitarianer brukes på vegetarianere som spiser mat som ser ut som kjøtt. De vil ikke ha kjøtt i maten, men de nyter gjerne en pølse, en burger eller en brødskive med servelat likevel.

Vanskelig vegansk
Nå kommer imitarianer-maten for fullt også i vegansk utgave. Uten egg, meieriprodukter, honning og andre produkter fra dyr, med andre ord. Men det er ikke lett å få til, forteller Jean François Ordureau:
– Når vi ikke bruker meieriprodukter og ikke eggehvite, er det vanskelig å finne et bindemiddel som får produktene til å henge sammen, forklarer han.
Ordureau er salgsdirektør i Linck. Fra hovedkvarteret i Monaco selger selskapet økologiske veganerprodukter i storparten av Europa.

Jean François Ordureau vet at mange vil ha pølse, burgere og «kjøttpålegg» helt uten kjøtt og produkter fra dyr.

Ris og hvete
Linck løste problemet med forskjellige blandinger av ris, hvetestivelse, olje og grønnsaker.
– Det er ikke enkelt å lage stabile produkter av denne sorten som er både økologiske og veganske, så dette er noe helt nytt, reklamerer Ordureau.

Kjedemerker
Selv om han kaller produktene Vegan Deli, så kan det godt hende de dukker opp under helt andre navn når de finner veien til norske butikker. Linck leverer nemlig produkter med kjedenes egne merkevarer. EMV, eller private labels, som det heter internasjonalt.
– Vi er ikke som Adidas og Nike; vi er ikke opptatt av å ha merket vårt på alt, sier Jean François Ordureau.

Den ser ut som en hamburger av kjøtt, og smaker nesten det samme, men garantert uten dyr.

Flere spiser vegansk
Veganerproduktene er en del av en trend i hele verden, forklarer trendekspert og strategidirektør Eric Pierce i amerikanske New Hope Natural Media.
– I USA viser ferske undersøkelser at mer enn en tredjedel av forebrukerne foretrekker andre alternativer enn melk eller kjøtt. Det er langt flere enn den andelen som ser på seg selv som veganere, sier han.
Mellom en fjerdedel og halvparten av de amerikanske forbrukerne sier at de spiste mindre kjøtt de siste 12 månedene enn de gjorde tidligere, forteller fagbladet Food Navigator.