Gå til innholdet

Beskytt deg mot plantevernmidler – med mat

De ulike fremmedstoffene som en gjennomsnittlig nordmann går med i kroppen i dag, har man ikke testet den samlede helseeffekten av, konstaterer ernæringsfysiolog Inge Lindseth.

Skrevet av Inge Lindseth den 5.4.2016

  • Løk og gurkemeie inneholder stoffer som kan beskytte kroppen mot plantevernmidler. Foto: Inge Lindseth

Hvor mye du tåler av total mengde kjemisk-syntetiske plantevernmidler og andre fremmedstoffer er det ingen som vet: Alle de ulike fremmedstoffene som en gjennomsnittlig nordmann går med i kroppen i dag har man ikke testet den samlede helseeffekten av – ikke på langt nær. Det som er sikkert er at det hvert år skjer overskridelser av fastsatte grenseverdier for ulike plantevernmidler i mat som selges i Norge, samt at omtrent 13 % av testede matvarer inneholder mer enn en femtedel av grenseverdiene. Med muligheten for at grenseverdiene er satt for høyt, betyr dette at det er god grunn til å være føre var når det gjelder å beskytte seg mot plantevernmidler og andre fremmedstoffer. Det finnes i hovedsak to måter å gjøre dette på. 

Den ene måten er innlysende: Du kan velge å kjøpe mat uten plantevernmiddelrester og kunstige tilsetningsstoffer.

Den andre måten: Du spiser mat som inneholder stoffer som beskytter mot negative effekter. 

Quercetin er et av stoffene som i mange studier har vist seg å ha beskyttende effekter. Blant annet har stoffet i dyremodeller vist seg å ha nyre-, hjerte- og leverbeskyttende effekter. Det er imidlertid ikke gjort studier på mennesker ennå, slik at effektene må ses på som lovende, men usikre. Quercetin finnes i løk, kapers og annen plantemat. Det finnes generelt også mer quercetin i økologisk mat, i følge én studie. Et av virkestoffene i krydderet gurkemeie, samt isoflavonoider - som det finnes mye av i soya - har også vist seg å ha effekter som innebærer mulig beskyttelse mot plantevernmidler.  

I praksis kan en måte å bruke denne kunnskapen på, være at når du i perioder du måtte spise en del ikke-økologisk mat er ekstra påpasselig med å få i deg matvarene nevnt over. 

Det viktigste og enkleste er imidlertid bare at du sørger for å la matvarene som er rike på beskyttende stoffer inngå i kostholdet ditt på jevnlig basis. Løk, gurkemeie og soyaprodukter er kanskje noen av de viktigste matvarene, men du kommer langt med et bredt - og mer tilfeldig - utvalg av krydder, frukt og grønt til flere måltider i løpet av dagen.

Inge Lindseth er utdannet klinisk ernæringsfysiolog fra Universitetet i Oslo. Han var med på å starte opp 4M-klinikken i 2006. Han jobber nå både for Balderklinikken og Oikos Økologisk Norge.

Foto: Privat