Gå til innholdet

Nyt Norge – ny rekord!

- Ikke bare flaggene går til topps i disse maidager; aldri før har kjennskapen til Nyt Norge-merket vært høyere. 91 prosent sier de husker merket, sier en jublende glad Nina Sundqvist i Matmerk.

Skrevet av Matmerk den 9.5.2017

- Du tenker kanskje ikke over det lille Nyt Norge-merket på mat eller drikke du kjøper til daglig, men du husker det når vi spør. Og det betyr at du som forbruker, bevisst og ubevisst, tar med deg denne grunninformasjonen om at maten er norsk, når du putter kjøttdeigen eller eggene i handelkurven, fortsetter Sundqvist. At norske forbrukere vil ha norsk mat, vet vi jo fra mange ulike undersøkelser.

Undersøkelsen som ble gjort i mars 2017 av Compete, viser at hele 91% av forbrukerne sier at de har hørt om Nyt Norge. 62% sier i samme undersøkelsen at de alltid velger norske matvarer hvis det er mulig.

Nyt Norge er Norges offisielle opprinnelsesmerke for mat og garanterer at maten kommer fra norske gårder, som følger norske regler og at den er foredlet, pakket og distribuert i Norge. Det er en garanti forbrukerne setter pris på og ikke minst husker.

 -  Nå som norsk kjøttdeig skal merkes med opprinnelse utenfor EU, så bør alle norske kjøttdeigprodusenter stå i kø og søke om å få bruke Nyt Norge-garantien. Da får forbrukeren den informasjonen de trenger og slipper å ta fram forstørrelsesglasset og lure på om kjøttdeigen er norsk, argentinsk eller tysk. Nyt Norge er den best kjente veiviseren til norsk opprinnelse. Det bekrefter denne undersøkelsen, avslutter Sundqvist. 

Om undersøkelsen:

Studien har vært gjennomført som en landsrepresentativ, elektronisk survey. I alt har 1.236 personer deltatt i undersøkelsen etter følgende screening:

Hovedansvarlig for innkjøp av matvarer til hjemmet.
Compete har vært ansvarlig for metode, analyse og rapportering.
Netigate har vært benyttet som leverandør av datafangst.

Undersøkelsen er gjort på oppdrag fra Matmerk i mars 2017.