Gå til innholdet

Inn på tunet må bli mer kjent

Matmerk har inngått en samarbeidsavtale med samvirket Inn på tunet Norge. - Sammen skal vi gjøre dette gode alternativet fra landbruket kjent for flere kommuner, sier adm. dir i Matmerk Nina Sundqvist.

Inn på tunet (IPT) er tilrettelagte og kvalitetssikrede velferdstjenester på gårdsbruk. Tjenestene skal gi mestring, utvikling og trivsel. Aktiviteten i tjenestetilbudet er knyttet opp til gården, livet og arbeidet der.

 

 

Skal utfylle hverandre

For å kalle seg Inn på tunet-gård må tilbudet på gården godkjennes. Godkjenningsordningen administreres av Matmerk. Per i dag er 366 gårder godkjent og 123 i prosess.  

Inn på tunet Norge SA skal styrke bondens mulighet til å selge Inn på tunet-tjenester og konkurrere om oppdrag hos kommunene, NAV og andre aktuelle kunder basert på godkjenningsordningen.

 

  • Vi i Inn på tunet Norge SA ser frem til å videreutvikle et godt samarbeid med Matmerk om Inn på tunet, bygget på godkjenningsordningen og merkevaren Inn på tunet. Målet er å profesjonalisere næringen, bidra til å øke antallet godkjente IPT-gårder og øke bruken av IPT-tjenester ved å hjelpe aktørene å vinne konkurransen i markedet, sier daglig leder i Inn på tunet Norge SA, Hege Lindstrøm.

 

 

Avtalen innebærer at:

  • Aktørene skal bygge merkevaren Inn på tunet under en felles IPT-profil.
  • Samarbeidet skal bidra til at samvirkeforetakene blir attraktive samarbeidspartnere for IPT-gårdene.
  • Samarbeidet skal styrke begge parter og samlet gi mer ressurser til å utvikle en robust IPT-næring.
  • Inn på tunet Norge SA skal bidra til å videreutvikle godkjenningsordningen.
  • Samarbeidet skal bidra til at eierskapet til verdiskapingen beholdes i landbruket.
  • Hjemmesiden innpatunet.net hovedsakelig skal være rettet mot tilbyder og kjøper, og at profilering på internett koordineres ut i fra dette.